Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, December 30, 2010

CREDIT TU MEK LA

Slm..hurmm..ttbe je pagi ni tringat bnda2 ni sume...mungkin sbb mlm td pg tgk cite 'aku masih dara' kot. Hidayah Allah tu ade je kat mane2 untuk insan yg Dia pilih..tapi..kadang2..kite sndri..yg dh mmg sedia islam ni..dan yg amalkn amal makruf nahi mungkar (InsyaAllah) selalu je pandang serong kat org2 lain yg mungkin jahilnya masih terserlah. Aku pernah terbace benda ni kat dlm buku an-naim dulu..dah lame dah..time skolah2 dlu..dah jd ingat2 lupe dah..tp nk try ingat balik lah jgk...lam buku tu....die ckp:

1) Kalau kita berjumpa dengan org yg jahat, jgn pandang mereka dgn serong dan bongkak hanya sbb kita yg lebih banyak ilmu agama dari mereka, sebab..kita tak tahu, mungkin satu hari nanti, Allah bagi mereka petunjuk dan hidayah untuk jadi lebih baik dan soleh dari kita dan mungkin jugak satu hari nanti Allah akan tarik nikmat islam yang ada pada kita..(nauzubillah)

2) Kalau kita jumpa budak kecik, jgn anggap mereka hingusan sebab belum byk kumpul pahala, sebab...mereka masih suci, dosanya belum sebanyak dosa kita.

3) Kalau kita jumpa orang tua, jgn kita pandang hina sebab amalan mereka mungkin lebih banyak dari kita, sebab...mereka dah lama buat amal berbanding kita.

4) Kalau kita dengar org jahil berbicara pasal agama, jgn la kita anggap mereka saje nak menunjuk-nunjuk, sebab...ape yg mereka cakap, kadang-kadang ade betulnya dan jadi ingatan untuk kita...sekurang-kurangnya...mereka ade sampaikan sepatah ayat dari Allah.

5) Kalau kita jumpa org kafir, jgn kita pandang keji pada mereka, sebab....hidayah Allah tu ada kat mana2..mungkin mereka akan jadi lebih baik dari kita yg sedia islam ni...dan tak mustahil, kalau Allah tarik agama yg ada pada kita, kita akan jd lebih jahat dan teruk dari mereka..(nauzubillah)

Sape yg pernah terbace benda ni, bolehlah share ye..saje..untuk ingatan bersama. Allah tu Maha Pengasih dan Penyanyang...riak, takbur, ujub dll dengan agama yg ada pada kita..itulah yg akan bukak pintu neraka untuk kita. Kalau kit ade member2 yg agak 'liar' (cnth: mnum arak, pgauln bebas etc) jgn la kita lari dr mereka...sebab mereka perlukan bimbingan kita. yang penting, kita kena pandai cari jalan untuk dekatkan mereka kepada Allah. Bukan dgn sindiran. Nikmat tuhan tu besar dan luas...tapi nikmat yg paling berharga ialah nikmat iman. Kita mungkin berbeza tapi ingat...pada akhirnya..kita semua sama...berkumpul di padang mahsyar untuk dihitung...bezanya alaman kita. Maka, rendahkan lah hati kita. Semoga kita mendapat hidayah dariNya dan sentiasa dlm redhaNya...amin..('',)

No comments:

Post a Comment